fbpx

Соціяльна та економічна нерівність населення Київської области лише поглибилася в останні роки. Вочевидь, що “режим” Януковича створив усі умови, аби збагачуватися через гніт українців та “висмоктувати” останнє з людей. І найбільше через це зазнають шкоди прості люди, особливо в глибинці та на селі.

Цинічними є гучні заяви про успіхи можновладців у реалізації програми Київської обласної державної адміністрації “Київщина без окраїн”. Висмикуючи окремі бізнесові інвестиційні проєкти, що реалізуються в регіоні, голова Київської ОДА Анатолій Присяжнюк приписує їх на рахунок реалізації даної програми.

Проте обласна статистика стверджує зворотне. Наприклад, у січні–травні 2013 року навантаження зареєстрованих безробітних у Державній службі зайнятості на одне вільне робоче місце (вакансію) в місті атомників Славутичі, де завжди спостерігався вищий за середній рівень життя по Україні, становить 2 особи, а в иншому, віддаленому від столиці, Тетіївському районі – 48 осіб. Понад половина загального обсягу продукції добувної та переробної промисловости реалізовано підприємствами лише чотирьох районів та двох міст: Києво-Святошинського (13,7%), Миронівського (8%), Обухівського (6,8%), Броварського (6,9%) районів та міст Біла Церква (19,5%) і Обухів (7,5%). Підприємствами лише двох міст та двох районів области виконано 55% загального обсягу будівництва (це пристоличні міста Бориспіль і Бровари, Вишгородський та Києво-Святошинський райони). При цьому найменше житла (по 0,1% загального обсягу) збудовано у крайніх південних – Рокитнянському та Ставищенському районах тощо.

Нагадаємо, що мета програми “Київщина без окраїн” – розвиток не лише територій навколо столиці, а й “найвіддаленіших” куточків области. При її ініціації в 2011 році “губернатор” Анатолій Присяжнюк необачно заявляв: “Суть програми полягає у тому, щоб не тримати гроші в центрі, там, де сидять чиновники, а дати їх людям на місця”. Цілеспрямованих кроків у цьому напрямку за два останні роки ми так і не змогли побачити. Апріорі виконання програми “Київщина без окраїн” впирається в розвиток системи місцевого реформування та впровадженні в ньому докорінних змін.

“Реформа” місцевого самоврядування запропонована Президентом Януковичем провально триває вже не один рік й окрім фахової критики, вона поки нічим не запам’яталася. Не дарма знову висловлювали своє обурення міські голови области з приводу затримки грошей Держскарбницею. Щораз у кулуарах місцевої влади чиновники наголошують, що втомилися від “ходок” із простягнутою рукою у вищі кабінети, аби залатати дороги, зробити хоч якийсь ремонт у школах та лікарнях, виплатити зарплату працівникам комунальної галузі.

Проте “режим” не здається та щораз вішає на вуха свіжу локшину: рівень життя має бути однаково гідним, незалежно від місця проживання – такою, якщо формулювати стисло й дохідливо, є головна декларована мета реформи місцевого самоврядування “регіоналів”.

Зараз на Київщині тривають публічні обговорення проєкту Концепції реформування місцевого самоврядування та територіяльної організації влади. Це ніби такі вистави, куди акторами запрошують голів міст та райдержадміністрацій, заганяють бюджетників та робітників комунальних промислових підприємств. “Якщо підсумувати всі положення Концепції місцевого самоврядування, то можна сказати, що радикальних та болісних змін і пертурбацій не передбачається. Безжалісними, швидше, будуть наслідки бездіяльности, адже вони призведуть до деградації сільських територій, масового виїзду населення закордон на заробітки тощо”, – поділився зі ЗМІ думками щодо нинішньої “реформи” в місцевому самоврядуванні голова однієї з райдержадміністрацій Київщини. Отже, навіть представники Президента на місцях констатують чергове окозамилювання й бездіяльність “реформаторів” та розуміють, що на практиці ніяких ефективних змін запропоновано не буде.

Нині існує потреба в перегляді засад взаємовідносин не лише в межах взаємодії державної влади та органів місцевого самоврядування, а й у діялозі самоврядних органів з територіяльними громадами. Експерти Координаційної ради з питань розвитку громадянського суспільства, аналізуючи положення статутів територіяльних громад в частині організації громадських слухань, проведення загальних зборів, констатували, що доволі часто відповідні процедури значно ускладнені та не відповідають нормам чинного законодавства.

Проте саме громада та громадяни мають бути дійсним джерелом влади в Україні. У Програмі захисту українців Всеукраїнського об’єднання “Свобода” визначені необхідні кроки задля відновлення самоврядування в Україні. Це забезпечення територіяльних громад правом відкликати депутатів місцевих рад, суддів місцевих судів та правом висловити недовіру голові виконавчого комітету, землевпоряднику й керівникові відділу внутрішніх справ шляхом референдуму. Запровадження практики якнайширшого прямого народовладдя у територіяльних громадах через референдуми, плебісцити, загальні збори, вето громади щодо рішень органів місцевого самоврядування – це той інструмент, який поставить під контроль прийняття рішень владою на місцях. Нагадаємо, що “Свобода” пропонує поглибити вплив місцевого самоврядування на життєдіяльність громади шляхом створення будинкових, вуличних, квартальних комітетів та инших органів самоорганізації населення. Один із найважливіших пунктів Програми захисту українців, який потребує негайного втілення, – це забезпечення підвищення ролі місцевого самоврядування шляхом перерозподілу повноважень та фінансових ресурсів між центральними органами влади й органами місцевого самоврядування за принципом формування бюджету: “знизу – вгору”.

Виконання програмних засад ВО “Свобода” дозволить українцям стати справжніми господарями на своїй землі, коли чиновники будуть лише виконавцями їхніх рішень. А також дасть можливість розвиватися кожній громаді, незалежно від району чи міста та віддалености від обласного центру.

Олександр Жовтень,
прес-служба Київської обласної організації ВО “Свобода”